woensdag 8 november 2017

Budget...?

Een poosje geleden begon ik de  blog te volgen van Adrianne Hooimeijer .
Een leuke aanstekelijke, positieve blog. Ik werd zelfs een beetje jaloers, waarom lukt het haar wel om  een budget van slechts €50 vol te houden?

Ik dacht bij mezelf dat lukt hier nooit! En heel eerlijk, nee dat lukt inderdaad niet. Maar dat is niet omdat ik faal, maar omdat onze situatie anders is.

Om te beginnen is ons gezin bijna 2 x zo groot. Nee ik heb gelukkig geen kinderen meer in de luiers, maar geloof me, een beginnende puber in groei is ook een uitdaging! 
Ik besloot de uitdaging aan te gaan. Daar Aad-actief  €50 budgetteert voor 2 volwassenen en 2 kleine kinderen, besloot ik de uitdaging aan te gaan met een evenredig budget.

€50 /4 = 12,50...x 7= €87,50

Hmm *SLIK* dat was bijna €40 minder dan waar ik voorheen op zat!
'Dat lukt nooit' dacht ik bij mezelf.
Om het mezelf niet té moeilijk te maken heb ik voorlopig het budget gesteld op €100 per week voor alle losse boodschappen.
Ik reken daarbij niet kadootjes voor verjaardagen binnen of buiten de familie. Dit is echt puur eten, drinken, toiletartikelen enz.

Een tip die ik elders las was: Maak het budget ruimer dan nodig is.
Stel dat je berekend ongeveer €90 per week nodig te hebben, stel het budget dan op €100.
Want zodra het budget heel krap is, ga je niet meer helder na denken. Een iets ruimer budget houdt je ontspannen en doordat je letterlijk ziet dat het lukt om eronder blijven zal het ook leuk blijven. En het wordt een sport om elke week zo ver mogelijk eronder te blijven.

In een volgende blog zal ik verder ingaan op indelen van het budget.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten