woensdag 29 november 2017

HAMSTERÉÉÉN!!

Terwijl ik bezig was om te bedenken hoe ik ervoor kon zorgen dat ik
1. Binnen het gestelde budget blijf en
2. Altijd genoeg in huis heb
Herinnerde ik mij dat ik vroeger altijd probeerde om veel voorkomende dingen op voorraad te hebben.
Ook herinnerde ik mij een blog die ik ooit eens gelezen had hierover, van Little House Living .
Daar was een challenge om elke week voor een bepaald bedrag 1 ding aan voorraad in te slaan. Ze had een hele lijst, elke keer wat anders. De ene keer voor €5 rijst, de andere keer voor €5 macaroni.

Het idee was om voor dat ene bedrag, zoveel mogelijk van dat item te scoren.

Met dat in mijn achterhoofd ging ik eerst maar eens een lijst maken van dingen die ik op voorraad zou willen hebben.
Dat werd een héééle lange lijst....Zo lang, dat ik meteen al wist: elke week 1 ding op voorraad halen gaat hem niet worden. Dan moet ik elke keer iets voor een half jaar meenemen voordat het weer aan de beurt is.

Nou weet ik van mezelf dat ik makkelijk afgeleid ben en ook al heel gauw vergeet wat er aan de beurt zou zijn om aan te vullen. Om er voor te zorgen dat ik het niet vergeet , moet ik ezelsbruggetjes bedenken. Zorgen dat het ene aan het andere gelinkt is, zodat het meer vanzelf gaat.

Flylady 

Zo heb ik jaren geleden het systeem van Flylady ontdekt om het huishouden overzichtelijk te krijgen. Flylady verdeeld het huis in 5 zones, elke week is een andere zone aan de beurt, in een vaste volgorde. Een systeem dat goed werkt blijft hangen.

Terwijl ik zo aan het puzzelen was, kreeg ik een fantastisch idee...Als ik nou bij elke zone bedenk wat er dáár aan voorraad moet komen!!

Zone 1: Voorportaal, gang en eetkamer

aha! Eetkamer, daar zitten we met ontbijt, lunch en avondeten.
Op die lijst kwam dus te staan:

(soya)Melk, Bami, macaroni, tomatenpuree, gedroogde peulvruchten (kikkererwten, linzen, bonen enz) Kokosmelk...Alle droge en houdbare basis dingen die met ontbijt/avondeten te maken hebben.

Zone 2: Keuken.....

Bakken en kokkerellen! Op deze lijst staan alle kruiden, specerijen, basis ingrediënten voor het bakken

Zone 3 De Badkamer, toilet en 1 andere kamer. 

Zo word het omschreven op de site van flylady. Deze vond ik wat lastiger te linken aan boodschappen. Maar na even wat denkwerk vond ik het: Schoonmaakmiddelen! Alles wat in de badkamer thuishoort (scheergerei, deo, shampoo, tandpasta enz) , maar ook schoonmaakmiddelen voor toilet en wasgoed. En toiletpapier.

Zone 4 De (ouder)slaapkamer

Dit boodschappen lijstje is wat korter dan de andere, maar dat geeft niet, want die van zone 3 is net een chinese waslijst....dus budgettair gezien komt het wel goed uit dat dit een korte lijst is. Want ja, wat kun je nou linken aan slapen? Relaxen! Nou, relaxen is in mijn leven echt een luxe ;) En momenteel hebben we niet echt ruimte om luxe dingen op voorraad te halen ;) 
Op het lijstje staat Wijn, chips en borrel. Maar vooral van chips moet ik niet te veel in huis hebben. Wat er is gaat ook altijd op... En wijn en borrel, ja wel lekker, maar ook wel erg duur. Dat is dus echt wachten op mooie aanbiedingen.

Zone 5 de Woonkamer

En last but not least, de woonkamer. Daar waar wij gezellig thee- en koffieleuten, koekjes eten enz.
Die link was ook gauw gelegd.


Nieuwe voorraad

Nu had al wel een beetje een voorraad van het een en ander, maar niet echt veel. Dat betekend dat ik afgelopen maand eigenlijk van alles een nieuwe voorraad aan moest gaan leggen.
Na het maken van de lijstjes kwam daar de volgende uitdaging: Zoveel mogelijk voorraad halen voor zo weinig mogelijk geld.

Nu heb ik een Ja/nee sticker op mijn brievenbus zitten, en álle folders doorspitten kost ook gewoon een hele hoop tijd. Toen herinnerde ik mij dat er ook een reclamefolder app was voor de telefoon.
Zo gezegd zo gedaan, app geïnstalleerd, welke gelukkig een mooie upgrade heeft gehad sinds ik hem een aantal jaar geleden verwijderd had.
Deze app heeft nu ook een zoekfunctie. Zoekterm invoeren en je ziet gelijk of het ergens in de aanbieding is. Zo kun je ook goed verschillende aanbiedingen met elkaar vergelijken.
Voor wie dat niet op de telefoon wil hebben: Voordeelmuis is een website met dezelfde functionaliteit.

Zodoende ontdekte ik een fantastische aanbieding op de koffie die wij altijd drinken, was zeker 1-1,50 goedkoper dan anders. Heb toen gelijk voor 2 maanden meegenomen en €12 bespaard :)

In een volgende post zal ik vertellen hoe de eerste volledige maand op budget mij is vergaan en óók wat het verschil is met de maanden ervoor!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten