zaterdag 18 november 2017

Hoe ik (voor de zoveelste keer) begon met mijn budget

Als ik ergens aan begin dan doe ik dat meestal niet voordat ik alles gelezen heb wat er te lezen valt over het onderwerp. Dat is tegelijkertijd een enorm struikelblok, blijkbaar zit er ergens een stem die zegt: Ja maar, wat als dit toch niet handig is, wat als het toch nog anders moet, beter kan enz enz.

Challenge

Toen kreeg ik een poosje geleden de gelegenheid om mee te doen aan een challenge van meergeldminderstress.nl
Het doel was om in 15 dagen tijd je financiele administratie op orde te krijgen.

Het ging mij helaas te snel waardoor ik halverwege strandde... Maar de eerste uitdaging had ik iig wel volbracht:
* zet al je inkomsten en (vaste) uitgaven op een rijtje

Inkomsten zoals kinderbijslag krijg je natuurlijk eens per kwartaal. Voor het maken van een maandbudget neem dat bedrag gedeeld door drie.
Het zelfde geld voor vaste uitgaven die per kwartaal gaan.

Door alles zo op een rijtje te zetten kwam er overzicht... maar overzicht alleen is eigenlijk niets. Dan weet je alleen nog maar wat er in theorie overblijft voor variabele posten.

Intussen was ik nog steeds bezig me in te lezen over het onderwerp, en dan vooral: hoe doen anderen dit?
Het belangrijkste wist ik eigenlijk wel: BIJHOUDEN!
Maar dat vind ik nou een van de moeilijkste dingen...ja, de eerste weken zal het goed gaan, maar hoe vind ik een systeem dat zo goed bij me past dat ik het niet meer los laat?

Met vallen en opstaan

Ik maakte een compleet jaaroverzicht in mijn bullet journal, maar vergat het bij te houden.
Jaaroverzicht, teveel en te rommelig

hm Dat werkt dus niet... nou maar weer naar grote vriend pinterest gegaan, want ik kom ideeen te kort (not)

Veel verschillende trackers bekeken, maar er was er maar 1 die er echt uitsprong voor mij. Deze Weekbudget envelop. Gewoon per week bijhouden...ipv gelijk het hele jaar.

Ik ben halverwege oktober begonnen om op deze manier de wekelijkse uitgaven bij te houden. Ook hou ik van uitdaging, dus ik heb het budget een beetje strak gezet voor mezelf. (€90/week)
En toen ik afgelopen week op de Rabobank, Eigen inzicht pagina keek, kon ik al zien dat er in oktober iets minder uit was gegaan als in de maanden daarvoor. Er was een duidelijke daling zichtbaar.
Eerlijk is eerlijk, ik schrok er wel van wat er daarvoor aan boodschappengeld uit was gegaan....700 euro per maand!!

Intussen ben ik nog verder gegaan met budgetteren, niet alleen een budget voor de boodschappen, maar voor alle posten die te verwachten zijn, maar niet vast zijn. Daarover in een volgende blog meer. :)

Printable envelop, 
om bonnen in te bewaren, en het resterende geld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten